Ar atklātu valodu esmu centies atspēkot divkosību un politiķu melīgumu novada domē jau gandrīz divus gadus, kopš notiekošo pašvaldībā nosaka zaļo un zemnieku atbalstītā nacionālās apvienības un sociāldemokrātu koalīcija. Ar vairākuma atbalstu turpinās iepriekšējo sasaukumu deputātu un izpildvaras iedibinātais pārvaldības modelis un tiek nodrošināta iepriekšējo sasaukumu „pēctecība”. Lai panāktu dažreiz vien tikai sev zināmus „mērķus” un pieņemtu „pareizos” lēmumus, pie varas esošie pieredzējušie funkcionāri ar pašu ieceltās uzticamās izpildvaras palīdzību bez kaunēšanās realizē „burkāna un pletnes” politiku. Pašvaldība tiek izmantota par vadībai pietuvinātu draugu, radinieku un paziņu darbā iekārtošanas biroju, kur amata pretendentu izvēles galvenais nosacījums ir lojalitāte un rīkojumu bezierunu izpilde. Par bonusu „izcilniekiem” tiek sakārtoti atalgojuma pielikumi un piemaksas, kuru piešķiršana bieži ir pilnīgi nepamatota un apšaubāma. Lai panāktu deputātu vienprātību lēmumu pieņemšanā un koalīcijas paklausību, no varas tiek piedāvāts „burkāns”- vienam „sakārtojot papīrus” dodot iespēju ieņemt krēslu administrācijā līdztekus deputāta amatam, citam „izbīdot” pašvaldības garantētu atbalstu privātajā biznesā, ceturtajam dodot „priekšrocību” finansējuma saņemšanai savai iestādei, piektajam „pletni” nomainīt ar „burkānu”. Kas tiek prasīts pretī? Ne daudz ne maz - tikai vadības jeb „pareizā virziena” atbalsts un uzskatu vienotība. Bet vai tautas kalpu lemtais vienmēr atbilst novada iedzīvotāju interesēm, godīgai pārvaldībai un atklātībai? Vai dažkārt ar saukļiem par sabiedrības interesēm netiek maskēta šauras indivīdu grupas ambīciju apmierināšana? Tas cik lielā mērā lēmumu pieņēmēji pēc tam meklē attaisnojumu un kompromisus savai rīcībai pret savu sirdsapziņu un godaprātu ir katra stipruma vai vājuma pazīme. Tam visam pa vidu „svarīgo lomu spēlētāji” izpildvarā steidz izmantot lēmējvaras „vājumu” savu vajadzību apmierināšanai pieprasot „atlīdzību” par pakalpojumiem: nepamatotu administratīvā aparāta palielināšanu, nesodāmību par pieļautajām kļūdām un tiešo pienākumu bezatbildīgu veikšanu, par ko esmu centies informēt savus vēlētājus izveidojot mājas lapu „Atklāti Bauskai”.
2015.gada pašvaldības budžeta pieņemšana atgādināja iepriekšējā sasaukuma deputātu vairāksolīšanu ar saukli „Bauskā, mēs varam” apņemoties uzsākt būvēt „Multifunkcionālo sporta un atpūtas centru” jeb baseinu un jaunu sporta halli stadionā, akceptējot projekta risinājumu, kas ievērojami sadārdzinās būvniecības izmaksas. Netika piemirsti solījumi par bibliotēkas būvniecību un sporta halles „Mēmele” rekonstrukciju. Tādus sīkumus, kā sākotnēji plānoto ielu, ceļu infrastruktūras sakārtošanu pagastu teritorijās un plānotās investīcijas lauku skolās pārceļot uz tālāku nākotni. Ko tad mēs varam? Lai finansētu 100% no pašvaldības budžeta vienlaicīgu divu sporta būvju būvniecību, pašreizējā domes vadība gatava ņemt aizņēmumu ap 13 miljoniem eiro Valsts kasē ar atmaksas termiņu līdz 30 gadiem. Tādējādi palielinot ievērojamo pašvaldības parādu nastu un samazinot aizņemšanās iespēju, lai līdzfinansētu dalību ES fondu projektos nākamajā plānošanas periodā. No „Napoleona” plāniem neattur ES fondu līdzfinansējuma un valsts finansiālā atbalsta nepieejamība. Arī pašreiz realizējamais energoefektivitātes projekts Bauskas Valsts ģimnāzijā, kā arī iepriekš veiktie un šogad plānotie izglītības iestāžu remontdarbi un iegādes to vajadzībām jau ir/būs finansēti no aizņēmuma Valsts kasē.
Ar ko tad esam izcēlušies? Neglaimošu ar koalīcijai tīkamo darbu uzskaitījumu, bet atgādināšu par neveiksmēm un zaudējumiem, kas radušies pašvaldībai vadošo amatpersonu nekompetences un bezatbildīgas rīcības rezultātā. Pašvaldības budžetam zaudētais ES fondu līdzfinansējums ūdenssaimniecības rekonstrukcijas projektos Mežotnes pagasta Strēlniekā un Garozā. Amatpersonu bezatbildības rezultātā izsaimniekotā nodokļu maksātāju un ERAF finansējums ūdenssaimniecības rekonstrukcijas projektā Īslīces pagasta „Bērzu” ciemā. Neveiksmīgais Bauskas Valsts ģimnāzijas renovācijas projekta iepirkums, kas prasīs papildu līdzekļus no nodokļu maksātāju maciņiem. Piedzīvojums ar „Sudraba kannu” apliecina paviršību, ar kādu darbinieki veic savus pienākumus. Iespējamu pašvaldības līdzekļu kārtējo izsaimniekošanu veicināja Domes vadības realizētā personāla izvēle ieceļot pašvaldības kapitālsabiedrības SIA „Īslīce ūdens” valdes locekli un neprasme nodrošināt sabiedrības darbības pārraudzību un kontroli. Par pierastu izpildvarai kļuvusi domes lēmumu izpildes termiņu neievērošana. Pašvaldības amatpersonu paviršā attieksme pret iedzīvotāju informēšanu un iesaisti projekta „RAIL BALTICA” maršruta plānošanā un sākotnējā apspriešanā, pēc kuras, iedzīvotāju iniciatīvas spiesta, domes vadība izveidoja darba grupu. Liekulības teātra izrāde – pēc izpildvaras standartiem rīkotais sporta halles publiskās apspriešanas process, pirms kura izziņošanas domes sēdē tika paziņots, ka aptaujas rezultāti vispār netiks ņemti vērā, jo projekts pilnībā izstrādāts un izmaiņas nav iespējamas. Sekojošā administrācijai nelojālu darbinieku „atmaskošana”, kuri nedomājot ar vadību „vienā virzienā”, bija uzdrīkstējušies iesniegt anketas pret sporta halles būvniecību. Domes vadības atbalstītie, administrācijas centieni apgrūtināt opozīcijas deputātu pienākumu veikšanu nesniedzot normatīvajos aktos noteiktajā termiņā pieprasīto informāciju un dokumentus. Visbeidzot – pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu atlīdzības samazināšana, kas norāda uz vadības gatavību „jostas savilkšanai” iestādēm, lai uzsāktu grandiozos projektus.
Lai uzlabotu domes vadības pašvaldības iestāžu darbu izdevās panākt neatkarīga audita uzsākšanu pašvaldības iestādēs. Taču centieni attālināt audita veikšanu administrācijā un ieviest „ierobežotas informācijas” režīmu, par iekšējā auditā un darbības efektivitātes izvērtējuma ziņojumos atklātajām nebūšanām pašvaldības kapitālsabiedrībās un iestādēs, apliecina vēlmi no sabiedrības slēpt vadībai neglaimojošus faktus.
Notiekošais pašvaldībā pierāda, ka šajā deputātu sasaukumā netiks panākta bezkompromisu amatpersonu atbildība un labas pārvaldības principu ieviešana un ievērošana. Lai tas notiktu ir nepieciešamas pārmaiņas, uz kurām pašreizējie tautas kalpi nav gatavi.
2015.gada pašvaldības budžeta pieņemšana atgādināja iepriekšējā sasaukuma deputātu vairāksolīšanu ar saukli „Bauskā, mēs varam” apņemoties uzsākt būvēt „Multifunkcionālo sporta un atpūtas centru” jeb baseinu un jaunu sporta halli stadionā, akceptējot projekta risinājumu, kas ievērojami sadārdzinās būvniecības izmaksas. Netika piemirsti solījumi par bibliotēkas būvniecību un sporta halles „Mēmele” rekonstrukciju. Tādus sīkumus, kā sākotnēji plānoto ielu, ceļu infrastruktūras sakārtošanu pagastu teritorijās un plānotās investīcijas lauku skolās pārceļot uz tālāku nākotni. Ko tad mēs varam? Lai finansētu 100% no pašvaldības budžeta vienlaicīgu divu sporta būvju būvniecību, pašreizējā domes vadība gatava ņemt aizņēmumu ap 13 miljoniem eiro Valsts kasē ar atmaksas termiņu līdz 30 gadiem. Tādējādi palielinot ievērojamo pašvaldības parādu nastu un samazinot aizņemšanās iespēju, lai līdzfinansētu dalību ES fondu projektos nākamajā plānošanas periodā. No „Napoleona” plāniem neattur ES fondu līdzfinansējuma un valsts finansiālā atbalsta nepieejamība. Arī pašreiz realizējamais energoefektivitātes projekts Bauskas Valsts ģimnāzijā, kā arī iepriekš veiktie un šogad plānotie izglītības iestāžu remontdarbi un iegādes to vajadzībām jau ir/būs finansēti no aizņēmuma Valsts kasē.
Ar ko tad esam izcēlušies? Neglaimošu ar koalīcijai tīkamo darbu uzskaitījumu, bet atgādināšu par neveiksmēm un zaudējumiem, kas radušies pašvaldībai vadošo amatpersonu nekompetences un bezatbildīgas rīcības rezultātā. Pašvaldības budžetam zaudētais ES fondu līdzfinansējums ūdenssaimniecības rekonstrukcijas projektos Mežotnes pagasta Strēlniekā un Garozā. Amatpersonu bezatbildības rezultātā izsaimniekotā nodokļu maksātāju un ERAF finansējums ūdenssaimniecības rekonstrukcijas projektā Īslīces pagasta „Bērzu” ciemā. Neveiksmīgais Bauskas Valsts ģimnāzijas renovācijas projekta iepirkums, kas prasīs papildu līdzekļus no nodokļu maksātāju maciņiem. Piedzīvojums ar „Sudraba kannu” apliecina paviršību, ar kādu darbinieki veic savus pienākumus. Iespējamu pašvaldības līdzekļu kārtējo izsaimniekošanu veicināja Domes vadības realizētā personāla izvēle ieceļot pašvaldības kapitālsabiedrības SIA „Īslīce ūdens” valdes locekli un neprasme nodrošināt sabiedrības darbības pārraudzību un kontroli. Par pierastu izpildvarai kļuvusi domes lēmumu izpildes termiņu neievērošana. Pašvaldības amatpersonu paviršā attieksme pret iedzīvotāju informēšanu un iesaisti projekta „RAIL BALTICA” maršruta plānošanā un sākotnējā apspriešanā, pēc kuras, iedzīvotāju iniciatīvas spiesta, domes vadība izveidoja darba grupu. Liekulības teātra izrāde – pēc izpildvaras standartiem rīkotais sporta halles publiskās apspriešanas process, pirms kura izziņošanas domes sēdē tika paziņots, ka aptaujas rezultāti vispār netiks ņemti vērā, jo projekts pilnībā izstrādāts un izmaiņas nav iespējamas. Sekojošā administrācijai nelojālu darbinieku „atmaskošana”, kuri nedomājot ar vadību „vienā virzienā”, bija uzdrīkstējušies iesniegt anketas pret sporta halles būvniecību. Domes vadības atbalstītie, administrācijas centieni apgrūtināt opozīcijas deputātu pienākumu veikšanu nesniedzot normatīvajos aktos noteiktajā termiņā pieprasīto informāciju un dokumentus. Visbeidzot – pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu atlīdzības samazināšana, kas norāda uz vadības gatavību „jostas savilkšanai” iestādēm, lai uzsāktu grandiozos projektus.
Lai uzlabotu domes vadības pašvaldības iestāžu darbu izdevās panākt neatkarīga audita uzsākšanu pašvaldības iestādēs. Taču centieni attālināt audita veikšanu administrācijā un ieviest „ierobežotas informācijas” režīmu, par iekšējā auditā un darbības efektivitātes izvērtējuma ziņojumos atklātajām nebūšanām pašvaldības kapitālsabiedrībās un iestādēs, apliecina vēlmi no sabiedrības slēpt vadībai neglaimojošus faktus.
Notiekošais pašvaldībā pierāda, ka šajā deputātu sasaukumā netiks panākta bezkompromisu amatpersonu atbildība un labas pārvaldības principu ieviešana un ievērošana. Lai tas notiktu ir nepieciešamas pārmaiņas, uz kurām pašreizējie tautas kalpi nav gatavi.