Kāpēc tika likvidēta Bauskas novada Izglītības pārvalde ?

Aija Spriņķe/Bauskas novada Izglītības pārvaldes vadītāja
Atklāta vēstule Bauskas novada domes deputātiem/ 2013.gada marts
Vietējo politiķu nodoms aizvaino
Cienījamie Bauskas novada domes deputāti! Informācija par iespējamo novada Izglītības pārvaldes (IP) likvidāciju un izglītības nodaļas izveidošanu radījusi milzu neizpratni. Par to liecina komentāri virtuālajā vidē, izglītības iestāžu pārstāvju telefona zvani. Vairākumam no viņiem nav saprotama iecere pārveidot Izglītības pārvaldi no patstāvīgas institūcijas par nodaļu, kurā vadītāja rīcības brīvība un autonomija tiks ierobežota. Pirms nākt klajā ar skaļiem paziņojumiem, vēlētos, lai deputāti iepazītu iestādes dabu. To var izdarīt, atnākot uz pārvaldi, aprunājoties ar darbiniekiem, mūsu iestāžu vadītājiem. Tas ļautu izsvērt, kādi ir ieguvumi no IP darba, kādas ir nepilnības, no kurām nav pasargāta neviena iestāde.
Kvalitāte neatkarīgi no dzīvesvietas
IP tās jaunajā ietvarā pastāv nepilnus divus gadus. Šajā laikā te ienākuši jauni darbinieki, kas nodrošināja agrāk nebijušu funkciju veikšanu. Tika sakārtota iekšējā darba organizācija, lietvedība, personāla pārvaldība. Nav korekti pēc pusotra gada darba spriest par iestādes likvidācijas nepiecie-šamību, pamatojoties uz dažām nepilnībām. Varu apgalvot, ka IP strādā zinoši, profesionāli un kompetenti, atbildīgi speciālisti. Mēs veidojam savu pārraudzības darbu sistēmā, nevis cenšoties glābt «ugunsgrēkus» atsevišķās izglītības iestādēs. Esam sākuši apmeklēt visas mācību iestādes, tiekoties ar pedagogiem, izskatot lietvedību, vadības darba organizāciju. Esam iniciējuši vairāku problēmu novēršanu, kas tieši ietekmē bērnu tiesību nodrošināšanu uz kvalitatīvu izglītību neatkarīgi no dzīvesvietas pilsētā vai laukos. Esam panākuši brīvpusdienas, finansējumu mācību ekskursijām, precizēti un optimizēti skolēnu pārvadājumu maršruti, nodrošinām stipendiju piešķiršanu talantīgajiem un mācībās sekmīgiem skolēniem. IP saņēmusi pateicības no skolu vadības, no esošajiem un bijušajiem pedagogiem par mūsu organizēto pasākumu lielisko kvalitāti.
Jaunas izglītības programmas
Katru gadu, ievērojot Bauskas novada izglītības iestāžu attīstības un optimizācijas plāna 2011. – 2013. gadam pamatnostādnes, izvērtējam visas
vispārējās izglītības iestādes. Novada vadībai un deputātiem sniedzam izvērtējuma apkopojumu. Domājot par jaunu izglītības programmu ieviešanu, IP skolu pārstāvjiem 2011. gadā organizēja pieredzes braucienu uz Saldus novadu, lai iepazītos ar padziļināto jeb profesionālās ievirzes izglītības programmu ieviešanu un izmantošanu. Mūsu darbs, veicinot jaunu izglītības programmu ienākšanu skolās, ir rezultatīvs. 2011./2012. mācību gadā Bauskas novada izglītības iestādes piedāvāja 57 programmas (t. sk. 17 pirmsskolas), šajā mācību gadā – jau 72 programmas (t. sk. 21 pirmsskolā).
Vēl daži IP «grēki»
Lai situācijas izpratne būtu pilnīga, vēlos iepazīstināt ar vēl vairākiem IP «grēkiem», kas deputātiem varbūt kalpoja par iemeslu iestādes likvidācijai. Tā ir prasība Vecsaules pamatskolas skolēnu autobusa šofera bijušo 200 latu atalgojumu pielīdzināt citu skolēnu pārvadājumu šoferu atalgojumam, piemēram, 400 latu Īslīces pagastā. Mēs prasījām nešķirot pašvaldības darbiniekus «savējos» un «svešajos», pēc nostrādātā laika pašvaldības iestādēs piešķirot atbilstīgi likumam noteikto atvaļinājuma pabalstu. Mēs prasījām izmaksāt atvaļinājuma pabalstu arī izglītības iestādēs strādājošajiem pedagogiem, kuru atalgojums tiek finansēts no valsts mērķdotācijām. Mēs ierosinājām izglītības iestādēm palielināt infrastruktūras atjaunošanai un sakārtošanai paredzētos līdzekļus no 52 000 latu 2011. gadā līdz 250 000 latu 2012. gadā un turpmākajos gados paredzēt šim mērķim vismaz 300 000 latu no pašvaldības budžeta. Mūsu prasība bija novada izglītības iestādēs ierīkot automātiskās ugunsdzēsības trauksmes un izziņošanas sistēmas, apsardzes signalizāciju. Mēs vēlamies veikt iestāžu energoefektivitātes pasākumus. Mēs izrādījām iniciatīvu, izstrādājot ēku un apsaimniekojamās teritorijas pārziņu atlīdzības noteikšanas noteikumus pēc vienotiem kritērijiem. Mēs panācām vienāda atalgojuma (Ls 240 līdz 252) noteikšanu visu izglītības iestāžu remontstrādniekiem. Mēs lūdzām palielināt auklīšu algu no noteiktā minimālā atalgojuma 200 latu mēnesī vismaz par 40 latiem. Mūsu «grēks» ir uzdrīkstēšanās pieprasīt lielāku finansējumu izglītības iestādēm no pašvaldības budžeta 2013. gadā infrastruktūras un materiāli tehniskās bāzes atjaunošanai, iebilstot pret deputātu par prioritāti noteiktā baseina būvniecības sākšanu no pašvaldības budžeta, nepiesaistot ES struktūrfondu līdzekļus vai citus kredītresursus. IP sagatavoja argumentētus ierosinājumus nodrošināt kvalitatīva mācību procesu norisei nepieciešamo pamatlīdzekļu iegādi un atjaunot skolās novecojošo informācijas tehnoloģiju aprīkojumu.
Bezierunu paklausība pret iniciatīvu
Visu savu līdzšinējo darba mūžu esmu veltījusi Bauskas novadam, kurā esmu dzimusi un mācījusies, strādājusi pēc labākās sirdsapziņas. Par IP radošo veikumu liecina 2012. gadā saņemtā Izglītības un zinātnes ministrijas Radošuma balva. Neesmu skaitījusi darba stundas, kuras esmu pārstrādājusi un atrāvusi ģimenei. Esmu centusies sekot jaunumiem valstī un tos ieviest novadā, ne mazākā mērā neesmu domājusi par savu labumu, bet par novada izglītību kopumā, par līdzvērtīgas izglītības piedāvājuma nodrošināšanu visiem novada bērniem. Izrādās, tādi cilvēki ir sodāmi un izraidāmi no darba vides, jo galvenais rādītājs labam darbiniekam ir bezierunu paklausība, rutīnas piekopšana un akla atsevišķu politisko uzstādīju-mu respektēšana, atsakoties no loģiskās spriestspējas, iniciatīvas. Ja deputāti vēlas izrēķināties ar Izglītības pārvaldes vadītāju un tās vietnieku, to varēja izdarīt korektāk, nenoniecinot pārējo IP darbinieku paveikto.
Atklāta vēstule Bauskas novada domes deputātiem/ 2013.gada marts
Vietējo politiķu nodoms aizvaino
Cienījamie Bauskas novada domes deputāti! Informācija par iespējamo novada Izglītības pārvaldes (IP) likvidāciju un izglītības nodaļas izveidošanu radījusi milzu neizpratni. Par to liecina komentāri virtuālajā vidē, izglītības iestāžu pārstāvju telefona zvani. Vairākumam no viņiem nav saprotama iecere pārveidot Izglītības pārvaldi no patstāvīgas institūcijas par nodaļu, kurā vadītāja rīcības brīvība un autonomija tiks ierobežota. Pirms nākt klajā ar skaļiem paziņojumiem, vēlētos, lai deputāti iepazītu iestādes dabu. To var izdarīt, atnākot uz pārvaldi, aprunājoties ar darbiniekiem, mūsu iestāžu vadītājiem. Tas ļautu izsvērt, kādi ir ieguvumi no IP darba, kādas ir nepilnības, no kurām nav pasargāta neviena iestāde.
Kvalitāte neatkarīgi no dzīvesvietas
IP tās jaunajā ietvarā pastāv nepilnus divus gadus. Šajā laikā te ienākuši jauni darbinieki, kas nodrošināja agrāk nebijušu funkciju veikšanu. Tika sakārtota iekšējā darba organizācija, lietvedība, personāla pārvaldība. Nav korekti pēc pusotra gada darba spriest par iestādes likvidācijas nepiecie-šamību, pamatojoties uz dažām nepilnībām. Varu apgalvot, ka IP strādā zinoši, profesionāli un kompetenti, atbildīgi speciālisti. Mēs veidojam savu pārraudzības darbu sistēmā, nevis cenšoties glābt «ugunsgrēkus» atsevišķās izglītības iestādēs. Esam sākuši apmeklēt visas mācību iestādes, tiekoties ar pedagogiem, izskatot lietvedību, vadības darba organizāciju. Esam iniciējuši vairāku problēmu novēršanu, kas tieši ietekmē bērnu tiesību nodrošināšanu uz kvalitatīvu izglītību neatkarīgi no dzīvesvietas pilsētā vai laukos. Esam panākuši brīvpusdienas, finansējumu mācību ekskursijām, precizēti un optimizēti skolēnu pārvadājumu maršruti, nodrošinām stipendiju piešķiršanu talantīgajiem un mācībās sekmīgiem skolēniem. IP saņēmusi pateicības no skolu vadības, no esošajiem un bijušajiem pedagogiem par mūsu organizēto pasākumu lielisko kvalitāti.
Jaunas izglītības programmas
Katru gadu, ievērojot Bauskas novada izglītības iestāžu attīstības un optimizācijas plāna 2011. – 2013. gadam pamatnostādnes, izvērtējam visas
vispārējās izglītības iestādes. Novada vadībai un deputātiem sniedzam izvērtējuma apkopojumu. Domājot par jaunu izglītības programmu ieviešanu, IP skolu pārstāvjiem 2011. gadā organizēja pieredzes braucienu uz Saldus novadu, lai iepazītos ar padziļināto jeb profesionālās ievirzes izglītības programmu ieviešanu un izmantošanu. Mūsu darbs, veicinot jaunu izglītības programmu ienākšanu skolās, ir rezultatīvs. 2011./2012. mācību gadā Bauskas novada izglītības iestādes piedāvāja 57 programmas (t. sk. 17 pirmsskolas), šajā mācību gadā – jau 72 programmas (t. sk. 21 pirmsskolā).
Vēl daži IP «grēki»
Lai situācijas izpratne būtu pilnīga, vēlos iepazīstināt ar vēl vairākiem IP «grēkiem», kas deputātiem varbūt kalpoja par iemeslu iestādes likvidācijai. Tā ir prasība Vecsaules pamatskolas skolēnu autobusa šofera bijušo 200 latu atalgojumu pielīdzināt citu skolēnu pārvadājumu šoferu atalgojumam, piemēram, 400 latu Īslīces pagastā. Mēs prasījām nešķirot pašvaldības darbiniekus «savējos» un «svešajos», pēc nostrādātā laika pašvaldības iestādēs piešķirot atbilstīgi likumam noteikto atvaļinājuma pabalstu. Mēs prasījām izmaksāt atvaļinājuma pabalstu arī izglītības iestādēs strādājošajiem pedagogiem, kuru atalgojums tiek finansēts no valsts mērķdotācijām. Mēs ierosinājām izglītības iestādēm palielināt infrastruktūras atjaunošanai un sakārtošanai paredzētos līdzekļus no 52 000 latu 2011. gadā līdz 250 000 latu 2012. gadā un turpmākajos gados paredzēt šim mērķim vismaz 300 000 latu no pašvaldības budžeta. Mūsu prasība bija novada izglītības iestādēs ierīkot automātiskās ugunsdzēsības trauksmes un izziņošanas sistēmas, apsardzes signalizāciju. Mēs vēlamies veikt iestāžu energoefektivitātes pasākumus. Mēs izrādījām iniciatīvu, izstrādājot ēku un apsaimniekojamās teritorijas pārziņu atlīdzības noteikšanas noteikumus pēc vienotiem kritērijiem. Mēs panācām vienāda atalgojuma (Ls 240 līdz 252) noteikšanu visu izglītības iestāžu remontstrādniekiem. Mēs lūdzām palielināt auklīšu algu no noteiktā minimālā atalgojuma 200 latu mēnesī vismaz par 40 latiem. Mūsu «grēks» ir uzdrīkstēšanās pieprasīt lielāku finansējumu izglītības iestādēm no pašvaldības budžeta 2013. gadā infrastruktūras un materiāli tehniskās bāzes atjaunošanai, iebilstot pret deputātu par prioritāti noteiktā baseina būvniecības sākšanu no pašvaldības budžeta, nepiesaistot ES struktūrfondu līdzekļus vai citus kredītresursus. IP sagatavoja argumentētus ierosinājumus nodrošināt kvalitatīva mācību procesu norisei nepieciešamo pamatlīdzekļu iegādi un atjaunot skolās novecojošo informācijas tehnoloģiju aprīkojumu.
Bezierunu paklausība pret iniciatīvu
Visu savu līdzšinējo darba mūžu esmu veltījusi Bauskas novadam, kurā esmu dzimusi un mācījusies, strādājusi pēc labākās sirdsapziņas. Par IP radošo veikumu liecina 2012. gadā saņemtā Izglītības un zinātnes ministrijas Radošuma balva. Neesmu skaitījusi darba stundas, kuras esmu pārstrādājusi un atrāvusi ģimenei. Esmu centusies sekot jaunumiem valstī un tos ieviest novadā, ne mazākā mērā neesmu domājusi par savu labumu, bet par novada izglītību kopumā, par līdzvērtīgas izglītības piedāvājuma nodrošināšanu visiem novada bērniem. Izrādās, tādi cilvēki ir sodāmi un izraidāmi no darba vides, jo galvenais rādītājs labam darbiniekam ir bezierunu paklausība, rutīnas piekopšana un akla atsevišķu politisko uzstādīju-mu respektēšana, atsakoties no loģiskās spriestspējas, iniciatīvas. Ja deputāti vēlas izrēķināties ar Izglītības pārvaldes vadītāju un tās vietnieku, to varēja izdarīt korektāk, nenoniecinot pārējo IP darbinieku paveikto.