Bauskas novada domes deputātI Aivija Kursīte un Aleksandrs Novickis, biedrība "Bauskas apriņķa attīstībai"
Arī Bauskas novada pašvaldībā varētu tapt pasākumu kopums, lai minimizētu nodokļu maksātāju līdzekļu piesavināšanās riskus. (Korupcija – kukuļošana vai jebkura cita valsts amatpersonas rīcība, kas vērsta uz to, lai, izmantojot dienesta stāvokli, savas pilnvaras vai pārsniedzot tās, iegūtu nepelnītu labumu sev vai citām personām.) Jebkuram novada iedzīvotājam tā būtu lieliska ziņa, īpaši ņemot vērā, ka jau vairākkārtīgi KNAB ir analizējis, sodījis un joprojām vērtē “interesantus” Bauskas novada amatpersonu darījumus.
Neviltotu smaidu par radošumu izraisa administrācijas Attīstības un plānošanas (Sabiedrisko attiecību) nodaļas speciālistu sagatavotās aktivitātes projekta „Efektīvi publiskie pakalpojumi Šauļu rajona pašvaldībā un Bauskas novada pašvaldībā korupcijas draudu novēršanai” pieteikumā.
Pretkorupcijas pasākumu izstrādei Bauskas novada pašvaldība plāno iesaistīties Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izsludinātajā atklātajā projektu konkursā Latvijas – Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas 2014. – 2020.gadam ietvaros.
Projekta kopējās izmaksas plānotas 100 560 EUR, ERAF līdzfinansējums ir 85 476 EUR, savukārt pašvaldības līdzfinansējums plānots 10 056 EUR. Kā galvenās izdevumu pozīcijas ir plānotas: korupcijas plāna izstrāde, jauna amata izveide Bauskas novada administrācijā Sabiedrisko attiecību nodaļā, komandas saliedēšana un apmācība atsevišķiem pašvaldības darbiniekiem.
Šķiet “vistaustāmākais” ieguvums no 100 tūkstošu vērta projekta būs: aprīkojuma iegāde Bauskas novada domes sēžu zālē (1 projektors, 1 projektora ekrāns, 1 portatīvais dators) par summu 3683 eur. Nebūtu peļama šīs tehnikas iegāde, diemžēl kā alternatīva netika atbalstīta, piemēram, kaut nedaudz labākas kvalitātes domes sēžu ierakstu sistēmas nodrošināšana, lai novada iedzīvotāji pietiekami labi spētu dzirdēt tās “pērles”, cik ļoti Bauskas novada pašvaldībā pietrūkst cilvēkresursi, cik “izdeguši” ir atsevišķu nodaļu darbinieki. Nu ko, cerēsim, ka viens no pamatojumiem konkrētā projekta ietvaros tiks sasniegts – tiks mazināta Bauskas novada personāla demotivācija, uzlabota darba kvalitāte, atalgojuma ierobežojumi, kas šobrīd apturot vēlmi pilnveidot savu profesionalitāti un ilgtermiņā veidot savu karjeru šajā institūcijā.
Nav šaubu, ka beidzot arī Bauskas novada pašvaldībā ir jāizstrādā pretkorupcijas plāns, ir šaubas par to, vai cēlais mērķis pats pēc būtības nav īstens korupcijas “izstrādes” plāns, kā tas kļūdas pēc tika definēts sagatavoto aktivitāšu sarakstā. Bažas apstiprina, ka neviens no radošās idejas autoriem nav painteresējies, cik līdzīga plāna izstrāde ir izmaksājusi citās Latvijas pašvaldībās, kur atbilstošu uzraudzības un kontroles sistēmu ir izstrādājušas novada atbildīgās amatpersonas. Vēl vairāk, pašvaldības amatpersonu izdarīto pārkāpumu piesegšana, nesodāmība, centieni ierobežot atklātību un neierobežoti izmantot administratīvos resursus pasreizējās domes politiskās varas interesēs, liecina par gluži pretējo!
Raksta morāle ir par to, ka mēs turpinām “apēst” pieejamo Eiropas fondu līdzekļus gan pieredzes apmaiņas braucieniem, gan administrācijas darbinieku apmācībām, kafijas pauzēm, gan “uzpūstu izmaksu” pasākumiem. Jā, šajā gadījumā lielāko daļu izdevumu segtu ERAF finansējums, taču vienmēr ir vērts uzdot jautājumu, cik liela pievienotā vērtība jeb ieguvums no katra iztērētā euro būs ikkatram novada iedzīvotājam. Vai tas ir pareizi, ka administrācijas darbinieki sava darba laika ietvaros sagatavo projektus sava komforta līmeņa palielināšanai? Vai Eiropas fondu līdzekļi “apgūstami” apšaubāmai pašvaldības administratīvā aparāta palielināšanai?
Vai Eiropas fondu līdzekļi “apgūstami” apšaubāmai pašvaldības administratīvā aparāta palielināšanai?
Precīzākam priekšstatam piedāvājam iepazīties ar detalizētu aktivitāšu aprakstu un plānotajām izmaksām
Projekta aktivitāšu izmaksas
Korupcijas plāna izstrāde |
Plāna izstrāde, iedzīvotāju iesaiste, Lietuvas labās prakses pārņemšana |
19800 |
"Team Building" |
1dienas mācību programma x 2 grupas |
10200 |
. |
norises vietas īre x 2 reizes |
1900 |
. |
ēdināšana (2x2 ēdienreizes) |
1100 |
Apmācības pašvaldības darbiniekiem |
ilgums no 4 -8st. Mācību dalībnieki tiek sadalīti grupās. 10-12 dalībnieki vienā grupā |
12000 |
. |
kafijas pauzes |
400 |
Infromatīvā stenda dizaina idejas izstrāde, druka, nomaiņa x 2 puses, vizuālā stāvokļa uzlabošana |
2 gab.(no abām pusēm) + stenda vizuālais noformējums |
4348 |
Informatīvo materiālu izstrāde, infografiku izvietošana, lielformāta plakātu druka |
6 veidi. Idejas izstrāde, maketēšana, druka, piegāde, uzstādīšana |
3450 |
Sabiedrisko attiecību speciālista amata pozīcija |
alga uz "papīra" 965 Eur, izmaksas mēnesī 1192,64 Eur, 22 mēneši |
26239 |
E-pakalpojumu ieviešana |
E-pakalpojumu ieviešana (skatīt https://e.sigulda.lv/ kā labās prakses piemēru) |
7700 |
Aprīkojuma iegāde Bauskas novada domes sēžu zālē |
1 projektors,1 projektora ekrāns, 1 portatīvais dators |
3683 |
. |
Papildus projekta ieviešanas izmaksas |
. |
Publicitātes nodrošināšana |
. |
200 |
Kafijas pauzes |
. |
450 |
. |
Papildus izmaksas dalībai Šauļu plānotajās aktivitātēs |
. |
Pieredzes apmaiņas brauciens uz Dāniju, dienas nauda |
5 cilvēki x 46 Eur (dienas nauda) x 3 dienas |
690 |
Braucieni uz Lietuvu, ceļošanas izmaksas |
dienas naudas, 29 Eur cilvēkam dienas nauda, 5 cilvēku deligācija katrā no braucieniem + papildus braucienu izmaksas |
1800 |